Rúzs a kerítésen (elemzéssel)
2022.02.12. 19:36

" A szeretet nem tartja számon a vétkeket." - Anthony de Mello
kezében a vödörrel megpihent
szikrázott meg vakított most lett kész
pont rásütött a nap és nem siet
csak elpakol takarít az nem vész
hát elégedetten térült - fordult
míg a kor odabenn dolgozott
lelkének annak a sérült - csorbult
dísznek a színe már nem foltozott
gondolta minden jó lesz ha kérem
aztán meglátta vörös rúzsfolt a
frissiben festett fehér falécen
vásott komisz kiskölyök csúfolta
ahogy nyögve felemelte terhét
rozsdás szíve hirtelen megmoccant
édes lepte el keserű nyelvét
nem lehet olyan ami felbosszant
a folt átszállt a szelíd arcára
képzeletében megnevettette
még egy kis erőt pumpált markába
de keze megállt nem festette le -
https://www.youtube.com/watch?v=71wlrOQC6Lo
Műelemzés doktori disszertációval és desztillációval (alkoholpróba)
Az írás általánosságban magán hordozza az élet bipolaritását: szeretet és elzárkózás, alkalomszerűség és állandóság,megbékélés és vágyakozás, idős kor és fiatalság ,rend és rendbontás, belenyugvás és lázadás , hit és hitetetlenség, valóság és képzelet, valamint legfőképp a szokásos nagy kérdést: élet vagy halál?
Formáját tekintve befejezetlen , mint egy gyász rapszódia. Az öt részre osztott szöveg bizonytalanságot szül az olvasóban: a szakaszok általában párosak , ez esetben az unalom vagy a mondani való hiánya, csakúgy, mint a kiteljesedés , lehetett az ok. Rímképlete egyszerű, mint az élet maga, nem is nagyon kell bonyolítani. Az élet legtöbb területe, mint a fentebb felsoroltak, egyszerű dolgok. Mi magunk vagyunk képesek csak arra, hogy tegyünk rá hurkokat,megmagyarázzuk a megmagyarázhatatlant, teremtsünk ott, ahol nem kellene, és pusztítsunk ott,ahol nem kellene. Az ember egyetlen nagyszerű tulajdonsággal megáldott a többi élőlény előnyére, hogy tökéletlen, mint azok. Hiába akar kiemelkedni, az egyetlen tudattal megáldott fajként ( bár ez sem bizonyított, hiszen mi állítjuk), megannyi területen sokszor előttünk járnak más élőlények. Azok, melyek különlegesen extrém létviszonyokat elviselnek, azok, melyek sokkal gyorsabban alkalmazkodnak és azok ,melyek képesek fejlődni hozzánk képest. Nem mi fejlődünk, csak a technikánk...fordítottan arányosan úgy süllyed szellemi szintünk.
Ez az írás már a címében hangsúlyos: Rúzs a kerítésen...az egyik a szeretet jele , a másik a el-bezárkózásé. A rúzs helye általában nem a kerítés. Inggallér, arc, nyak, egyéb helyek. De pont a kerítés? Ez a kérdés egyfajta motivációt adhat a szöveg szemlélőjének, hogy tovább olvassa a történetet.
Az első szakasz rávilágít arra, hogy hétköznapi teendőkben is megtalálható az öröm. Nincs miért és hova sietni, ha olyan dolgot csinál az ember ,aminek szemmel látható szép eredménye van. „ Alkotni születtünk erre a földre, nem csak megélni szép napokat«” (Kőműves Kelemen balladája rockopera)
A második szakaszban található utalás arra, hogy a piktor nem fiatal már ( „míg az idő odabenn dolgozott”), sok csatát megélt halandó, aki azonban az apró örömöket is tudja fogadni. Az által ,hogy elvégezte szükségszerű teendőjét-amire maga vállalkozott- lelkén is simultak kicsit a ráncok. Elégedetten pakolt, munkája befejezésére készült. Hálát adott a Teremtőnek, hogy volt annyi ereje, hogy megtegye. De ez a sor túlmutat az általános felé: „ Minden jó lesz, ha kérem „ Mi ez, ha nem a hit töretlen megnyilvánulása? Nem fizikai, elsősorban spirituális segítség ez. Lelkierőnek is nevezhetjük.
A harmadik szakasz- amely kettéválasztja az egészet – jeleníti meg a címet. A végén megjelenik a fiatalság egy komisz kölyök képében, aki azon nevet, hogy az idős dolgozik, ráadásul úgy, hogy nemrég fejezte be. És neki már nincs sok ideje...Ez a generációk közötti ellentét és feszültség megjelenítése.
A negyedikben előtérbe kerül a rend. Igaz, hogy most fejezte be, de valaki nyomot hagyott friss művén. Hát nekiveselkedik, hogy rendbe hozza, amikor hirtelen minden új értelmet nyer tudatában. Az ebben a szakaszban található két ige szintén a bipolaritást hangsúlyozza. A megmoccant egy gyors cselekvés , történés, míg a felbosszant egy tartósabb . A pozitív változás jele az édes íz megjelenése ( édes élet) míg a nyelv keserű volt, mert verbálisan bántott volna. A megbékélés kifejezése a „ nem lehet olyan , ami felbosszant” sor. A lehetőség kizárása magasabb , mint a tudatos cselekvésé, ezzel kvázi visszakanyarodik az írás az elzárkózáshoz.
Az utolsó szakasz kibontja az új értelmezést. Megjelenik a lázadás, hogy a felborított rendet helyre hozza -egy kis erőt pumpált a karjába -DE! A rúzsfolt életre kel, megszemélyesedik és átszáll az öreg festő arcára. Ez annyira valószínűtlen,mint amennyiben csókot kaphatna manapság valakitől. Először megnevetteti,de aztán lázad. Miért is Ne?
A festés egyszeri alkalom volt. A csók a szeretet, szerelem örök velejárója, miért ne érdemelhetné meg, legalább a jelét? Ha nem is neki szánták, ott hagyja bizonyságul, hogy mindenkinek fontos valami: van, akinek a festés, van, akinek a szeretet.
20 sorba akár egy élet is beszedhető, csak tudni kell bánni a szavakkal...s ha neves költő lenne az illető, így szednék miszlikre gondolatait tankönyvek, tanárok….
Még szerencse, hogy ezt a szart én követtem el -
|